[طراحی] - مراحل طراحی

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
ابزارشناسی طراحی
(( ابزار کــــــــار ))

برای طراحی تنها به یک مداد و یک برگ کاغذ نیاز است .​
من متوجه شده ام که برای ایجاد فضای واقعی میتوان از انواع مداد و
محو کن و پاکن استفاده کرد .
خوشبختانه مواد لازم برای کارما در مقایسه با مواد دیگر ارزان قیمت اند
و حتی قبل از خرید آنها میتوان امتحان شان کرد.
« مـــــــداد »
بعد از کمی تمرین و پیشرفت در طراحی ،​
به ویژگیهای خاص و درونی سه نوع مداد اصلی که استفاده میکنیم
پی خواهیم برد ، و برای ایجاد بافتهای مناسب بخوبی از هر کدام
استفاده خواهید کرد .
« مداد با مغز گرافیت »
انواع درجات مداد با مغز گرافیتی به هنرمند کمک میکنند​
خطوط روان و نرمی بکشد .
دستۀ گسترده ای از مدادهای نرم و سخت گرافیتی هست​
که با حروف و شماره مشخص شده اند.
دستۀ مدادهای B نرم ترین هستند .
هر چقدر عدد کنار B بیشتر باشد ، مداد نرم تر هستند .
نرم ترین نوع این مدادها B9 است ، که تیره ترین خط را ایجاد میکند .
مدادهای سخت تر خطوط کم رنگ تری می کشند​
و با حرف H مشخص شده اند و H9 از همه سخت تر است .
مدادهای با نوک سخت برای ظریف کاری بهترن​
زیرا نوکشان مدت بیشتری تیزباقی میماند .
مدادی که با حرف F مشخص است،
درجۀ متوسطی از سختی H و نرمی B را دارد .
این مدادها با مارکهای تجاری متفاوتی در دسترس هستند .و ممکن است
نرمی مداد مثلا" B2 کمی در مارکهای مختلف با هم متفاوت باشد .
من برای طراحی از 2 نوع مداد چوبی استفاده میکنم .​
برای شروع کار ، این مداد را به شما توصیه میکنم :
ســـخت = HB F​
از مداد F برای کشیدن طرح اولیه استفاده میکنم .​
« زغال مدادی »
آنهایی که به نرمی و جنس مداد عادت دارند ،​
زغال برایشان زبر و خشن به نظر میرسد .
اما مدادهای زغالی تیرگی زغال را دارند و به نرمی مدادهای معمولی اند
و از 3B تا HB دسته بندی شده اند .
با این مدادها میتوان به راحتی لکه های دودی رنگ و محو ایجاد کرد .​
« مداد زغالی فشرده »

من همیشه از مداد کنته ( Conte) استفاده میکنم .
مداد کنته از کربن ( گرافیت ) و خاک رس ساخته شده است .​
خاک رس باعث میشود اثر گرمتری داشته باشد .
هنگامی که هر کدام از مدادهای کربنی را با مواد دیگر استفاده میکنیم
درعین اینکه ویژگی های خود را حفظ میکند ، با آنها نیز هماهنگ می شود .
« گرافیــــــت »

گرافیت بشکل تکه های پهن و حجیم است .
این قابلیت باعث میگردد تا سطوحی پهن ایجاد کند .
وتنها بصورت نرم (B) یافت میشود .
« زغــــــال »
زغال دو نوع دارد :​
زغال طبیعی که از سوزاندن شاخه های کوچک درخت بید یا درخت انگور بدست آمده اند
و در اندازه و جنسهای مختلف وجود دارند .​
با محو کردن آن روی کاغذ ، سیاه مخملی ایجاد میشود .​
زغال فشرده تکه های ساخته شده با کربن و خاک رس است .​
ماده ای بسیار نرم است که تیره ترین و نیز ملایم ترین سیاهی را ایجاد میکند .​
این نوع زغالها را نمی توان مانند زغال های طبیعی خوب پاک کرد .
(( مغز مداد ))
بسیاری فکر می کنند مدادهایی که در مدرسه با آنها می نوشتند نوک سربی داشتند.​
سرب یک عنصر فلزی است ‌‌‌‌٬
و هیچ شباهت و ارتباطی با ماده ی دیگری که مداد را با آن میسازند ،
یعنی گرافیت ، ندارد .
گرافیت تا قرن هیجدهم ماده ای ناشناخته بود .
گرافیت در واقع نوعی کربن ( عنصری غیر فلزی ) است
که در ابتدا به آن پلامگو (Plumbago) یا سرب سیاه میگفتند
این نام تا امروز باقی مانده ،
تا آنجا که گاهی به مدادهای گرافیتی مداد سربی میگویند .
(( پاک کنـــــها ))
تنها برای اصلاح اشتباه ها یا لکه های روی کاغذ نیست​
که از پاک کن استفاده میکنیم .
بلکه پاک کن ابزاری ارزشمند برای ایجاد بافت هم هست .
من از سه نوع پاک کن استفاده میکنم :
(( پاکن معمولی غیر چرب ))​
از این نوع پاکن برای اصلاح اشتبا هات خود استفاده میکنم .​
(( پاک کن مدادی ))
این نوع پاک کن را میتوان مثل مداد تراشد و تیز کرد .​
این پاک کن خیلی ساینده است و برای پاک کردن تیرگی ها و
رسیدن به سفیدی کاغذ مناسب است .
این بدان معنی است که اگر در استفاده از آن دقت نکنید
می تواند به کاغذ آسیب برساند .
این پاک کن بیشتر از پاک کن معمولی میتوان اثر ابزار طراحی را پاک کند .
ولی خورده پاک کن های بیشتری هم باقی میگذارد .
اگر به یک لبه ی تیز آن نیاز دارید
از یک تیغ برای بریدن انتهای نوک پاک کن استفاده کنید .
(( پاک کن خمیری ))​
یک پاک کن نرم و انعطاف پذیر است که میتوان به اشکال مورد نیاز در آید .​
داشتن آن برای یک طراح واقعا" ضروری است .
پاک کن خمیری هیچ خورده پاک کنی بجا نمی گذارد .
حتی من از آن برای برداشتن خورده پاک کنهای باقی مانده
از مداد پاک کنی استفاده میکنم .
این پاک کن به خوبی پاک کنهای دیگر پاک نمی کند ،
اما استفاده بسیاردیگری دارد.
من از پاک کن خمیری برای موارد زیر استفاده میکنم .
_ برداشتن ذغال یا گرافیت از قسمت های سایه برای نمایش نور منعکس شده .
_ پاک کردن سیاهی های درون لکه های نور ، برای تمیز کاری نهایی طراحی .
_ ایجاد بافتهای جالب با غلتاندن یا ضربه زدن آن در زغال محو شده .
_ پاک کردن ماده طراحی باقی مانده روی نوک دو نوع پاک کن دیگر
« کـــــــاغذ »

نـــــــرم = B 3B 5B
نوع کاغذی که استفاده میکنید بیش از تمام روش های طراحی
بر جلوه ی ظاهری طراحی شما تأثیر میگذارد.
من اطلاعاتی در این زمینه به شما میدهم ، اما خودتان هم تجربه کنید.​
هر هنرمندی راه و روش خاصی برای استفاده از ابزار طراحی روی کاغذ دارد .
روشی که برای من جواب میدهد ممکن است برای شما مفید نباشد .
من توصیه های بسیاری از هنرمندانی را که با مداد کار می کنند
( و کارشان را بسیار قبول دارم ) امتحان کرده ام
و بعضی ها برایم مشکل بوده است .
(( کاغذ مناسب و صحیح را برای موضوع تان انتخاب کنید ))
برای کشیدن واقع گرایانه انواع بافت ها ،​
باید حداقل دو نوع کاغذ پیدا کنید که کار کردن روی آنها را دوست داشته باشید.
یکی از کاغذ ها باید « دندانه » یا بافت بیشتری نسبت به دیگری داشته باشد .
اگر بیشتر طراحی تان شامل بافت های زبر است،
زبری کاغذ میتواند بخش بزرگی از کار را انجام دهد .
همچنین میزان تیرگی سایه ها را در نظر بگیرید .
کاغذ با دنده های بیشتری میتواند سایه های تیره تری ایجاد کند ،
چرا که مقدار بیشتری از ماده طراحی را نگه میدارد .
کارهایی با جزئیات ظریف و بافت های صاف
و یک دست روی کاغذ های صاف تر ، راحت تر کشیده می شوند .
من کاغذ صاف و بدون بافت را ترجیح میدهم .
چرا که میتوانم بافت را خودم بسازم .
(( اجازه ندهید کاغذ فرمان بدهد ))​
هیچ چیز بد تر از کلنجار رفتن با کاغذ نیست .​
چرا که در این نبرد همیشه بازنده اید.
بعضی کاغذ ها با تور سیمی ساخته شده اند
و دنده های محکم کاغذ بصورت مستقیم قرار دارند .
این طرح مستقیم دندانه ها هنگام استفاده از ابزار طراحی ظاهر میشود
و بر بافتی که می خواهید بکشید ،غلبه می کند .
برای کشیدن بافت های واقع گرا ،
چنین کاغذی فقط وقتی بدرد میخورد که موضوع طراحی تان
بافت مشابهی داشته باشد .
موقع آزمایش کاغذ ها ، هم رو و هم پشت آنها را امتحان کنید ،
چون گاهی طرح دندانه دار روی کاغذ است .
(( ابزار محو کاری ))​
« محو کن های کاغذی نوع اول »
این محو کن ها لوله های کاغذی هستند که محکم پیچیده شده اند​
و نوک تیزی در هر دو انتها دارند .
این محو کن ها با قطرهای متفاوت قابل تهیه هستند .
از آنها برای محو کردن سطوح بزرگ پوشیده از ماده طراحی استفاده کنید.
« محو کن های کاغذی نوع دوم »​
اگر چه این نوع محو کن ها شبه به نوع اول هستند ،​
اما تفاوتهای قابل ملاحظه ای با هم دارند .
این نوع محو کن های کاغذی به محکمی نوع اول لوله نشده اند
و تنها یک سرشان نوک تیز است .
آنها به محکمی و سختی نوع اول نیستند .
این تفاوتها آنقدر مهم هستند که باعث ایجاد جلوه و ظاهری متفاوت
در فضاهای محو شده شوند .
((( نکـــــــــته )))
هر دو نوع محو کن های کاغذی تان​
را بر اساس این که چه ابزار خاصی را با آنها محو میکنید ، طبقه بندی کنید .
این کار مانع از مخلوط شدن یک ابزار یا ابزار دیگر میشود .
من روی هر محو کن با ماژیک علامت « ز» برای زغال ،
« گ » برای گرافیت ،
و « ف » برای زغال فشرده می گذارم .
وقتی یک ماده طراحی را با ماده دیگر مخلوط میکنید ،
دیگر مهم نیست کدام محو کن را استفاده می کنید .
گر چه بهترین کار این است که با یک محو کن تمیز شروع کنید .
« سایر ابــــــــزارها »
یک تخته طراحی « تخته شاسی » صاف ،​
چسب کاغذی یا گیره / برای چسباندن کاغذ بر روی گیره
پاک کن / PELICAN / من فقط این نوع پاک کن استفاده میکنم
چون به کاغذ آسیب نمی رساند .
یک برگ کاغذ سفید ساده برای گذاشتن زیر دست در هنگام کار کردن
تا طراحی کثیف نشود .
کاتر / من همیشه سعی میکنم از این وسیله مدادهای خودم را بتراشم .
کاغذ سمباده برای شکل دادن نوک مداد .
فیکساتیو که بشکل قوطی اسپری است در انتهای کار
چند لایه از این فیکساتیو برای جلوگیری از کثیف شدن طراحی استفاده میکنم .

« روش طــــــــراحی با مـداد »
(( آشنایی ))
وقتی با ابزار و طریقۀ آماده سازی آنها آشنا شدید ٬​
و تمرینهای مربوط به سایه روشن و خطهای مدادی انجام دادید،
آنگاه آماده اید تا چهار مرحلۀ لازم برای کشیدن طراحی مدادی را شروع کنید .
باید وقت زیادی را صرف هر کدام از این مراحل کنید .
تمرین درست ، تأ ثیر بسزایی در طراحی های نهایی تان خواهد داشت .
پس تصمیم بگیرد که برای کسب مهارت
در طراحی با مداد به اندازه کافی تلاش کنید.
« مراحل اول / کشیدن طرح اولیه »

طرح اولیه را به وسیلۀ مداد F بکشید .
مداد F را صاف و موازی با کاغذ در زیر دستتان نگه دارید .
در کشیدن خطها ٬آزادی زیادی داشته باشید و همۀ بازویتان را حرکت بدهید .
در این مرحله تنها به شکلهای اصلی فکر کنید .
جزئیات را بعداً اضافه خواهید کرد .
این مرحله را بارها و بارها تمرین کنید .
« مرحلۀ دوم : طراحی خطی »
صرف وقت و تمرین زیادی لازم است تا بتوانید​
یک طراحی خطی گویا بکشید .
با نوک مداد F طراحی خطی را شروع کنید
مداد را هم مثل حالت نوشتن در دست بگیرید
و هم حالتی که مداد در زیر دست باشد را امتحان کنید .
در حالی که مداد زیر دست باشد،
می توانید در زخامت خطها تنوع بوجود آورید ،
بدین صورت که اگر مداد را به پهلو بچرخانید
خطها پهنتر و اگر از نوک مداد استفاده کنید خطها نازک تر خواهند شد .
سعی کنید طوری تمرین کنید که بتوانید گرد اشیاء
و عمق را با خطهای گویا نشان دهید .
« مرحلۀ سوم : سایه های مقدماتی »
برای آنکه کار درست سایه زده شود ،​
باید طرح ساختاری را به دقت و کمرنگ مشخص کنید .
به آرامی لایه های خاکستری متوسط را روی هم قرار دهید
تا تیرگی ها و سایه ها را بسازید.
خیلی سریع سایه ها را کاملا" تیره نکنید .
وقتی از کارتان مطمئن شدید، بقیه قسمتها را با فشار بیشتر مداد تیره تر کنید .
نوک مداد را صاف و صیقلی نگه دارید تا تیرگیها یک دست شوند .
« مرحلۀ چهارم : پایان کار »
برای سایه زدن نهایی ( پرداخت کار) از مداد تیره با نوک صیقلی استفاده کنید .​
تا بر تیرگی ها تسلط داشته باشید .
مراحل مختلف سایه زدن را بارها و بارها با مدادهای نرم تکرار کنید
تا به غلظت مورد نظرتان در سایه ها برسید .
با پیشرفت کار خطها را تقویت و بر بعضی از قسمتها تأکید کنید .
در انتها چند خط گویا در کارتان بکشید تا جلوه ی هنری آن را بالا ببرید.
برای جلوگیری از کثیف شدن کار ،
روی کار نهایی چندین لایه فیکساتیو قابل اصلاح بپاشد .
اگر بلا فاصله پس از اتمام کار آن را در قاب و زیر شیشه میگذارید،
نیازی نیست فیکساتیو بپاشید .
گاهی ممکن است بخواهید یک کار کامل را
تنها با یک درجه از سختی مداد بکشید
مداد(HB) با سختی و تیرگی متوسط برای این کارمناسب است .
ممکن است بخواهید کارتان را با سه مداد HB که هر کدام
میزان گردی سرشان متفاوت است، شروع کنید .
با ایجاد تنوع در میزان فشار بر سر مداد و تغییر در وضعیت دست ،
میتوانید تیرگیهای متعدد و گسترده وسیعی از خطها را بوجود آورید .
در اینجا پنج درجه خاکستری از نه درجه موجود در جدول سایه روشن
نشان داده شده اند .
در هنگام طراحی ، حتی طراحی های پیشرفته ،
به این پنج درجه خاکستری نیاز خواهید داشت .
این پنج درجه خاکستری را بارها و بارها تمرین و تکرار کنید.
وقتی که این خاکستریها کاملا" درذهنتان جا گرفتند ،
می توانید ظریف ترین جلوه های سایه روشن را هم بوجود آورید .
وقتی بطور غریزی بدانید که هر درجه از خاکستریها را با اطمینان بیشتری اجرا کنید .
وقتی بتدریج بر جدول سایه روشن و خاکستری ها مسلط شدید،
میتوانید طراحی های ساده را با آثار هنری پر از بعد و عمق تبدیل کنید.
(( جدول سایه روشن ))
برای تمرین سایه زدن این اشیاء از هر دو روش بدست گرفتن مداد​
و همه حالتهای نوک مداد استفاده کنید .
با این تمرین متوجه میشوید که چطور نوکهای مداد می تواند خاکستری های متنوع
از تیره تا روشن بدست آورند.
باید با استفاده از مداد نوک تیز برای کشیدن طراحی های خطی تسلط پیدا کنید
تا بتوانید با چرخاندن نوک مداد خطهای پهنتر و نازکتری بکشید .
از پهلوی نوک گرد مداد برای کشیدن خطهای نرم استفاده کنید .
تمرین سایه زدن را تا وقتی که ارتباط ناخودگاه و خودکاری
بین دست و مغزتان شکل بگیرد ، ادامه دهید .
شما میتوانید تجربیاتی که در تمرینهای سایه زدن کسب میکنید
مستقیما" در تمام طراحی ها یتان استفاده کنید .
(( طبیعت بی جان ))
طراحی از طبیعت بیجان موضوع مناسبی برای شروع آموختن طراحی است .​
برای چیدن و نور پردازی طبیعت بیجان هر چقدر که بخواهید زمان دارید .
(( انتخاب موضوع ))
وقتی به دنبال موضوع برای طراحی میگردید کنجکاو باشید .​
ذهنتان را باز کنید وبه حستان اعتماد کنید.
گاهی هم موضوعات خاص و غیر معمول را برای طراحی انتخاب کنید .
به دور و برتان نگاه کنید یا از دوستان یا والدینتان وسایلی
برای طراحی قرض کنید .
من دوست دارم از اسباب بازی چوبی یک کودک یا کفشهای کهنه طراحی کنم.
موزه ها و کتابخانه ها منابع خوبی دارند که میتوانید از روی آنها طراحی کنید .
(( چیدمـــــان ))
می توانید اشیاء را جلویتان بگذارید و آنها را بکشید​
یا اینکه از آنها عکس بگیرید.
در هر روشی که انتخاب می کنید ، طریقۀ چیدن اشیاء بسیار مهم است .
ابتدا همۀ اشیاء را یکجا روی هم بریزید و سپس آنها را مرتب کنید ،
شیء را بردارید، چیزی را صاف بگذارید یا بیندازید...
بعضی موضوعات جالب هستند ٬
مثل یک خرس اسباب بازی کنار یک شیء قدیمی .
وقتی از پارچه طراحی میکنید نرمی آن را نشان دهید
به گونه ای که پخشید گی نور روی آن احساس شود .
در اینجا چند نکتۀ مهم و گفتنی وجود دارد :​
* موضوعی را انتخاب کنید که معنی دار باشد .​
* سعی کنید موضوعاتان بافت و طرحهای مختلف داشته باشد ،
چون کنتراست جالبی در سیاه و سفید مدادی ایجاد می کند .
* برای نور پردازی از نور موضوعی یا نور طبیعی استفاده کنید .
ولی حواستان باشد که بافت و شکل خاص موضوع حفظ شود .
نور، سایه های افتادن و تیرگیها به کار جان می بخشد .
* روش طراحی را مناسب با طرح و موضوع انتخاب کنید .
مانند ضرب قلم های پهن و نرم که برای اشیاء پشمی
مناسبند و ضرب های نازک و کم رنگ برای اشیاء ظریف تر .
(( مراقب دست هایتان باشید ))
بعضی شیوه های طراحی نیاز به یک بافت کاملا" یکدست دارند ،​
بنابراین همواری های کاغذ ممکن است مشکل ساز شوند .
برای شروع سعی کنید که کاغذتان را با دستهای برهنه لمس نکنید .
دستکش بدست کنید ،
یا دقت کنید که کاغذ را از لبه ها یعنی جایی که بریده
یا با حاشیه قاب پوشیده خواهد شد ، بردارید
حتی وقتی که فکر میکنید دست هایتان تمیز است ،
انگشتانتان میتوانند چربی را به کاغذ منتقل کنند.
این چربی اگر در جایی باشد که شما از گرد زغال یا گرافیت استفاده می کنید ،
ظاهر میشود .
ایجاد تیرگی صاف و یک دست در جایی که اثر انگشتی باقی مانده باشد ،
غیر ممکن است .
(( پیش طرح ))
چرا پیشطرح می کشیم ؟​
پیشطرح صورت ساده و سریعی از طراحی است .
این روش سریع و آسانی برای پیدا کردن تفکرات موجود در ذهن
بر روی کاغذ است و بخش مهمی از برنامه آموزشی هنر جویان را تشکیل میدهد .
این تمرین اساسی فواید بسیاری دارد .
کسیدن پیش طرح « چشم و ذهن » شما را تقویت میکند
و هماهنگی بین دست و چشم شما را پرورش میدهد .
این روشی است برای آن که مطالعۀ بصری بیشتری از اشیاء اطرافتان داشته باشید .
پیش طرحها را میتوان برای مطالعه نقاشی ها و طرح های نهایی استفاده کرد .
وقتی به کشیدن پیش طرح عادت کردید ،
از این کار لذت خوهید برد و از جهات دیگر هم منافعی برایتان خوهد داشت .
با این کار شما بصورت یک طراح ماهر تربیت خواهید شد .
نکته ای که برای تبدیل شدن به یک پرورش توانایی شما
در کشیدن آنچه می بینید، بسیار لازم است .
(( نکته ها و روش ها ))
پیش از شروع طراحی نکات زیادی را باید مشخص کرد .​
آیا باید از پس زمینۀ روشن استفاده شود ؟
کاغذ باید صاف باشد یا زبر ؟
آیا با زغال بهتر است یا با گرافیت یا با زغال فشرده ؟
یا شاید ترکیبی از همۀ آنها ؟
در این وبلاگ به شما روشهای مهم برای در دست گرفتن
و بر خورد با ابزار طراحی نشان میدهم
تا آمیزه ای از جلوه ها بصری خارق العاده بسازید .
شما همچنان با پرسشهای قبل رو برو می شوید ،
اما وقتی قابلیت های هر ابزار را بشناسید ، انتخاب آسانتر می شود .
من هنرمندی خود آموخته هستم ،
و از روشهای غیر معمول و غیر متعارف بسیار در کارم استفاده می کنم .
بهترین نصیحتی که می توانم به شما بکنم این است که :
به معلمتان توجه و دقت داشته باشید، یعنی به « خودتان » .
این وبلاگ صرفا" نوشته ای است که شما برای آموزش خود استفاده می کنید .
بسیاری از روشها که در اینجا شرح داده ام
تصادفا" و هنگام تجربه سایر روشها پیدا کرده ام .
ابزار شرح داده شده در این وبلاگ تجربه و کشف کنید .
موفقیت ها را مثل شکستها یتان تجزیه و تحلیل کنید و از هر دو درس بگیرد .
(( مشاهده ی نور ))​
خصائص نور ظاهرا" روشن و مشخص هستند،
اما به خاطر نگه داشتن آنها می توان مانع از بسیاری اشتباه های متداول شود.
نورمثل یک نیروی قابل اندازه گیری است که (مستقیما")
از منبعش به سوی اشیائی که نگاه می کنیم، حرکت می کند.
نقاط روبه نور با آن برخورد می کنند وبناب این روشن ترین نقاط هستند.
قسمتهایی که کمتر به طور مستقیم در معرض برخورد با آن هستند،
به اندازه ی نقاط قبل روشن نمی شوند.
نقاط در جهت مخا لف منبع نور، هیچ نوری دریا فت نمی کنند
ودر تاریکی وسایه فرو می روند.
شدت نوربا حرکت به جلو کاهش می یابد.
این کره اصول تغییر درمیزان سایه روشن را که
(کیاروسکورو) نام دارد، نشان می دهد.
ازدوران رنسانس ازاین شیوه برای نمایش تأ ثیراتی که نور وسایه بر شکل دارند،
استفاده کرده اند.
اینها پنج عا ملی هستند که من در طول این وبلاگ به آ نها اشاره می کنم.
« لکه ها ی نو ر»

این ها روشن ترین نقا ط یک شکل هستند.
بیشترین میزان وضوح آ نها در سطوح صا ف وبراق است.
آنها در واقع منبع نور هستند که به چشم شما منعکس شده اند.
از سفیدی کا غذ برای قسمت ها ی خیلی روشن استفا ده کنید
وبین این روشنی ها وتیرگی های همجوار را محو کنید.

« تیر گی متوسط »
شامل همه نقاط روی شکل است که روبه سمت منبع نور هستند.
روی کره این منطقه بین لکه ها ی نور ومرکز سا یه است.
این بخش هرچه از منبع نور روبر می گرداند،
به تدریج تاریک تر می شود وتیرگی آن افزایش می یابد.
تیرگی متوسط را می توان با توجه به رنگ اصلی شکل ونوردهی آن تیره تر
یا روشن تر اجرا کرد.

منبع:sagharerang

 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
چگونه ديدن و مشاهده از ديدگاه يك طراح

چگونه ديدن و مشاهده از ديدگاه يك طراح


نخستين مرحله ديدن درست، مشاهده حجم كلي به صورت يكي از احجام هندسي است. در اين مرحله شما بايستي تمام جزئيات شيء را حذف كرده و شكل كلي آن را بر روي كاغذ ترسيم كنيد. علت استفاده از احجام هندسي، دقيق و كامل بودن آنها است.


بيشتر اشيايي كه در اطراف خود مي بينيم شباهت فراواني با احجام هندسي دارند و چنانچه بخواهيم از همين وسايل به عنوان مدل استفاده كنيم مي بينيم كه احجام استوانه و مكعب كار برد بيشتري دارند.

وقتي شما يك فرم استوانه بر روي كاغذ بكشيد، مي توانيد آن را تبديل به يك ليوان، گلدان، پارچ آب و بسياري شكل هاي ديگر كرده و جزئيات متنوعي به آن بيفزاييد. علت آن است كه دو فرم استوانه و مكعب از لحاظ تعادل و ايستايي، ثبات بيشتري دارند و البته از جنبه توليد و ساخت نيز مزايايي دارند كه در حيطه بحث ما نيست.


ديدن طراحي و مقايسه

وقتي از يك مدل خاص طراحي مي كنيد به دنبال علايم و نشانه هايي براي مقياس صحيح باشيد. زماني كه چند مدل را در مقابل داريد، مي توانيد نشانه هاي فراواني براي مقايسه تناسبات پيدا كنيد. پس از مشاهده دقيق به طراحي بپردازيد. براي شروع همواره مدلي را كه جلوتر از بقيه است طراحي كنيد. بهتر است به جايگزيني صحيح مدل در صفحه نيز توجه داشته باشيد. در اين مورد شما بايد تمام مدلها را به صورت يك شكل ساده و عمده ديده و همان شكل را ترسيم كنيد. سپس به جزئيات بپردازيد. در اين حالت است كه مي توانيد از جاي گرفتن كل طرح در صفحه مطمئن باشيد.


شفاف بيني
توجه به اين نكته همواره از بسياري خطاها در طراحي جلوگيري مي كند. در اين مرحله هنگامي كه شما چند مدل در مقابل خود داريد سعي كنيد همه را به طور كامل طراحي كنيد. ويژگي اشيايي را كه به طور كامل در مقابل ديد شما نيستند و پشت عنصري ديگر واقع شده اند، در نظر بياوريد و آن را كم رنگ و ساده ترسيم كنيد. دريافت تناسبات در اين مرحله بسيار ساده و روان خواهد شد. سپس مي توانيد خطوط اصلي طرح را پر رنگ و جاندار ترسيم كنيد.


طراحي فضاي منفي
مدلي را با دو يا سه عنصر چيده و خوب به آن نگاه كنيد. حال با خط ساده اي فضاي اطراف مدل را مشخص كنيد، بي آنكه اشاره اي به خود مدل داشته باشيد. بهتر است كه ابتدا با يك عنصر شروع كرده و در طرح بعدي تعداد سوژه را به دو، سه و چهار افزايش دهيد. به ياد داشته باشيد كه توجه به قسمت هاي مختلف فضاي منفي نيز به صورت مقايسه اي است. طراحي فضاي منفي در اينجا به شما كمك مي كند تا شكل كلي مجموعه را در يابيد و همه اجزا را به صورت عنصر واحد و يك دست مشاهده كرده و در صفحه و كادر جايگزين نماييد. اين گونه كلي ديدن اشيا به شما كمك مي كند تا نسبت صحيح را در نگاه اول دريافته و طراحي را در اندازه اي مناسب، كوچك يا بزرگ آغاز كنيد. فضاي منفي به اندازه فضاي مثبت اهميت دارد. در بسياري موارد به خصوص در اكثر پوسترها مي بينيم كه اهميت بيشتر به فضاي منفي داده شده، در اكثر آرمها و نمادها، فضاي منفي يا سفيد، ارزشي برابر با فضاي مثبت و يا سياه دارد و طراحان و گرافيستها در عين توجه به فرم اصلي، نقش فضاي منفي را نيز در نظر دارند.
منبع:sagharerang
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
طراحی از چشم

طراحی از چشم


پیش از آغاز به طراحی، تمرین مشاهده را انجام دهید. با دقت به چشمهای خودتان در آینه نگاه کنید، دو گوشه داخلی و خارجی چشم، نسبت سفیدی و سیاهی کره
چشم، حالت پلکها و حرکت مردمک در سراسر چشم را بررسی نمایید. با مطالعه حالت چشم افراد در مواقع مختلف (تماشای تلویزیون، مطالعه، خشم، شادی، گریه،هیجان، تفکر و ...) بپردازید و آنها را بارها و بارها، هم به صورت ذهنی و هم به صورت مشاهده دقیق مرور کنید. ویژگیهای متفاوت چشم افراد سالخورده و کودکان را مقایسه نمایید.

تناسب چشم
چشم کودکان
ــ فرم ساده چشم شبیه یک بیضی است که دو گوشه آن با هم تفاوت دارند. گوشه خارجی، زاویه ای بسته دارد و تا سرحد تیرگی مردمک، مثلث کشیده ای را به وجود می آورد.

ـــ گوشه داخلی، زاویه بازتری دارد و نسبت به گوشه خارجی، شکل مثلث کوچکتری را به خود می گیرد.

طراحی خطی
ـــ مردمکها بدون استثنا شکل دایره دارند، در حالت نگاه عادی، قسمتی از مردمک زیر پلک پنهان است. پس مراقب آن باشید که دایره مردمک را به طور کامل ترسیم نکنید، زیرا در این حالت، چشمها حالت وحشت زده یا متعجب به خود می گیرند.
چشم معمولی
ـــ با حرکت مردمک به سمت راست یا چپ، حجم پلک نیز کمی تغییر می کند. پلکهای بالا و پایین با هم تفاوت عمده ای دارند و حجم مژه ها در پلکها نیز متفاوت است. در حین طراحی از چشمها به یاد داشته باشید که: چشمها را نخست به طور جداگانه بررسی و ترسیم نمایید. پس از تسلط کافی، به طراحی از هر دو چشم بپردازید. به فاصله چشمها از یکدیگر (که برابر با اندازه یک چشم است) و هماهنگی و تناسب مردمکها با یکدیگر توجه داشته باشید. طرحها را کم رنگ بکشید و به ارزش خط توجه داشته باشید. در ترسیم مژه ها اغراق نکنید، آنها را با حجم و اندازه واقعی بکشید. معمولاً برای پلک پایین چشم، از خط کم رنگ نازک، یا پهنای نوک مداد استفاده می شود. برای ترسیم پلک پایین و چین و چروکها به جای خط، از سایه کم رنگ پهنای مداد هم استفاده می کنند. پس از تمرین کافی، چشمها را با ابروها بکشید. از ترسیم فرم چشم به طور ذهنی اکیداً خودداری کنید. ا با توجه به مدلی که در مقابل دارید، ترسیم کنید. رویش و جهت موها را به دقت بررسی نمایید.
طراحی گام به گام رنگی چشم

طراحی ازابروها
برای ترسیم ابروها، باید به این نکات توجه داشته باشید: جهت و حالت ابروها، ضخامت ابروها، فاصله ابرو از چشم و فاصله ابروهااز یکدیگر.
نحوه ترسیم: ابتدا مسیر و حالت ابرو را خیلی کم رنگ مشخص نمایید. با پهنای مداد، سایه ضخیمی متناسب با پهنای ابرو ترسیم کنید. در جهت رویش موها با نوک تیز مداد، خطوط واضح و حالت دار بکشید.

منبع:sagharerang
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
طراحی از بینی

طراحی از بینی

بینی برجسته ترین نقطه در چهره افراد است و همچون دیگر اعضای چهره از تنوع و گوناگونی برخوردار می باشد. برای ترسیم آن، لازم است شکل ساده آن را (که عبارت است از مخروط مثلث القاعده) در نظر داشته باشید. فرم بینی را از جهات مختلف روبرو، نیم رخ و سه رخ مورد مطالعه قرار دهید. به تفاوت اندازه در پره ها، نوک، حجم و ارتفاع بینی در افراد مختلف توجه کنید سپس به طراحی از شکل بینی خود (به کمک آینه) بپردازید. در حین طراحی توجه داشته باشید که:ابتدا فرم کلی را آن گونه که می بینید ترسیم کنید.
به جای خط، از سایه و پهنای نوک مداد استفاده کنید. تیره ترین سایه ها در پره های بینی دیده می شود و تنها در همین قسمت هاست که می توانید از خط نیز استفاده کنید. وقتی به ترسیم بینی از روبرو می پردازید فقط در بخشهای پایین بینی (پره ها و حفره ها) از خط استفاده کنید.

از آنجا که فرم بینی،حجم برجسته ای دارد، به نور و سایه آن بیشتر توجه نمایید. وقتی چهره مدل در زاویه سه رخ یا نیم رخ باشد، می توانید از خط نیز برای قسمتی از ارتفاع بینی استفاده کنید.
منبع:sagharerang
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
طراحی از لب

طراحی از لب



با مشاهده لبها در افراد مختلف متوجه می شوید که فرم لب، در تکمیل شخصیت و کاراکتر چهره نقش فراوانی دارد. ساختار کلی لب، امکان تغییر پذیری بسیار متنوعی دارد و هماهنگ با حالات روحی یا ظاهری شخص می تواند جنبه بیانی به خود بگیرد. فرم لب و دهان خود را در آینه مشاهده کنید. حالتهای صحبت کردن، خندیدن، خوردن، خمیازه کشیدن، ناراحتی، شادی، اعتراض، فریاد زدن و ... را بررسی کرده و ببینید که بیشترن تغییر در کدام قسمت دهان دیده می شود؟ در گوشه ها یا در قسمت میانی لبها؛ سپس به هماهنگی تغییر حالتها در چشم و لب به طور همزمان بپردازید. علاوه بر حالتهای رفتاری، به تغییر فرم در اثر تغییر وضعیت سر و چهره (نیم رخ و سه رخ و ...) نیز بپردازید. با چرخش سر به پهلو، زیر یا بالا، لبها نیز تغییر فرم پیدا می کنند. شیوه طراحی از فرم لب: برای فرم لب همچون فرم چشم، یک بیضی با گوشه های تیز و بسته در نظر بگیرید و آن را از طول و عرض به چهار قسمت تقسیم کنید. لب بالا معمولاً باریکتر از لب پایین است. گاهی لب بالا و پایین در یک اندازه هستند و بسیار به ندرت پیش می آید که لب بالا ضخیمتر از لب پایین باشد. بهتر است که برای ترسیم فرم لب، به جای خط، از سایه یا پهنای مداد استفاده کنید. دو گوشه لب با هم برابر و یک شکل هستند.

لب پایین شامل گوشه ها و بخش مرکزی یا وسط است. سایه ای که برای لب بالا در نظر می گیرید باید قدری تیره تر از لب پایین با شد. این تیرگی در گوشه های دهان نیز تغییر پیدا می کند.
شيوه طراحي از فرم لب:
براي فرم لب همچون فرم چشم، يك بيضي با گوشه هاي تيز و بسته در نظر بگيريد و آن را از طول و عرض به چهار قسمت تقسيم كنيد. لب بالا معمولاً باريكتر از لب پايين است. گاهي لب بالا و پايين در يك اندازه هستند و بسيار به ندرت پيش مي آيد كه لب بالا ضخيمتر از لب پايين باشد. بهتر است كه براي ترسيم فرم لب، به جاي خط، از سايه يا پهناي مداد استفاده كنيد. دو گوشه لب با هم برابر و يك شكل هستند. لب پايين شامل گوشه ها و بخش مركزي يا وسط است. سايه اي كه براي لب بالا در نظر مي گيريد بايد قدري تيره تر از لب پايين با شد. اين تيرگي در گوشه هاي دهان نيز تغيير پيدا مي كند.

منبع:sagharerang
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
طراحی از سر

طراحی از سر

طراحي از چهره

موضوعي كه مورد علاقه همه طراحان بوده و هست، مبحث طراحي از چهره است. بسياري از افراد حتي پيش از آغاز به طراحي، تلاشهاي فراواني در اين زمينه داشته و فعاليتها و تمرينات مربوط به طراحي را منحصر به موفقيت در ترسيم چهره مي دانند. براي طراحي از چهره لازم است كه مدل مناسبي داشته باشيد. شما مي توانيد از اشخاص اطراف خودتان درخواست كنيد تا به عنوان سوژه با شما همكاري كنند، در غير اين صورت به كمك آينه اي به اندازه متوسط (كه از چهره خودتان كوچكتر نباشد) به طراحي از چهره خودتان بپردازيد. پس از كسب مهارت كافي، مي توانيد از روي تصاوير و عكسها نيز طراحي كنيد ولي در هر حال تأكيد ما بر طراحي از سوژه عيني است، نه ذهني.

براي طراحي از چهره، ابتدا بيضي تخم مرغي شكلي را به عنوان سر، در نظر گرفته، ترسيم نماييد. يك خط عمودي، دو نيمه چپ و راست چهره را به وجود مي آورد و با ترسيم يك خط افقي كه بيضي را به چهار قسمت مساوي تقسيم مي كند، محل چشم ها در چهره مشخص مي شود. چنانچه خط افقي را به پنج قسمت مساوي تقسيم كنيد، اندازه چشمها مشخص مي شود. شما متوجه مي شويد كه فاصله بين دو چشم، برابر با يك چشم است نيمه بالاي چهره را براي ابرو، پيشاني و موها در نظر گرفته و در نيمه پاييني به سراغ خط عمودي وسط چهره رفته و به كمك آن محل قرار گيري اجزاي ديگر چهره را پيدا مي كنيم. اگر از خط افقي تا پايين بيضي را به دو نيمه تقسيم كنيم، نوك بيني بر روي اين نقطه واقع مي شود. از اين نقطه تا انتهاي بيضي را نيز به نسبت يك سوم و دو سوم علامت گذاري مي كنيم تا خط ميان لبها نيز مشخص شود.
منبع:sagharerang
 

mpb

مدیر تالار مهندسی معماری
مدیر تالار
موها

موها

ابتدا موها را از ابعاد بیرونی آن راترسیم میکنیم و بعداز آن جزئیات مو را به آرامی ایجاد میکنیم درجهت شانه زدن موسایه روشن های تیره را به کار می بریم سعی نکنید در این مرحله با استفاده از مداد موهارا تقلید کنید . فقط در پر کردن آن تمرکز کنید. والگوهای تیره روشن را اجرا کنید.

وقتی نقاط تیره جای خودرا پیداکردن آنهارا نیمه روشن ترکیب کنید . با ترسیم سطوح تیره درون سطوح روشن، نقاط تیره را مجددا مورد استفاده قرار دهید. حالامحدوده روشن را با استفاده ازپاک کن بداخل محدوده تیره بکشید .

موهای مجعد و پیچیده دقیقا مطابق روش موهای صاف ترسیم میشود تفاوت دراین است که موهای مجعد دارای سایه روشن های خاص خود هستند که باید بطور مستقل کشیده شوند وسپس در درون هم ترکیب گردند.

نکته : هرگز تلاش نکنید که محیط روشن مو را با استفاده از سفیدی کاغذ نشان دهید وتصویر را دراطراف آ ن بکشید. سایه روشن های روی مو درواقع انعکاس نور ازبالابه خارج از لایه های مو است .منبع:sagharerang
 

Similar threads

بالا